Hrana (ni)su ljudi
Ako je verovati stranicama posvećenim tehnologiji u inostranim
medijskim tvorevinama, najnovija trendi stvarčica je tzv. "Sojlent". U
pitanju je prašak od kojeg se spravlja hranljivi napitak namenjen tome
da u potpunosti zameni redovnu hranu. Smislio ga je 24-godišnji
softverski inženjer Rob Rajnhart, a nazvao po, naravno, kultnom
naučnofantastičnom filmu "Soylent Green" (1973) sa Čarltonom Hestonom (za puriste: po SF romanu koji je inspirisao film), ali o tome nešto kasnije.
Sojlent je, dakle, prašak boje bele kafe koji se razmuti u vodi i koji u
optimalnoj razmeri ima sve hranljivo što čoveku treba: ugljene hidrate,
proteine, masti, kalcijum, gvožđe, jod, magnezijum, sve žive vitamine, i
još svašta slično. Ukus mu je namerno neutralan, odnosno skoro
nepostojeći, da se na njega ne bismo navikli, te nam dosadio. Reklamira
se sa "Šta ako nikada više ne biste morali da brinete o hrani?", a sedam
kesica sa oko 20 obroka staju 85 dolara (oko četiri dolara ili 350
dinara po obroku). Cena pada ako se odlučimo na redovnu konzumaciju ili
uzmemo veću količinu, naravno. Skakutajući pred rudu, "Njujorker" je
svoj svoj tekst o Sojlentu naslovio sa "Kraj hrane", a kreator ove
tekućine nedavno je gostovao i kod genijalnog i ličnog bogaoca Stivena
Kolbera, koji se po običaju kvalitetno i propisno isprdačio sa njim i sa
celom tom idejom. U pitanju je bila zamisao koja se Rajnhartu javila
negde u decembru prošle godine, a brzinom spravljanja ove muljave
tekućine su je prihvatili ostali "informacijski tehnolozi" iz
Silicijumske doline, podržali je sa miliončetom dolara i - firma je
krenula. Svi ostali su podvrisnuli.
U čemu je, dakle, problem?
Ni u čemu naročito, a u ama baš svemu zapravo. Sojlent je, pre svega,
briljantan primer izliva inženjerske logike i tehnološke utopije u
mozak. I to utopije koju niko ne želi, ali koju uprkos tome kreiraju
pojedinci poput Rajnharta. Dotični omladinac je u svom pokušaju da
pomogne svetu izmislio problem - hranu - i napravio tehnološko rešenje
za taj problem koje je promašeno koliko i neukusno. Cela situacija je
najbolji indikator svega što je pogrešno u savremenom svetu danas, ali i
stvar koja će da nas ugrize za zadnjicu kada bude prekasno. Jednostavna
činjenica koju Rajnhart i njegovo malo ili srednje preduzeće u usponu
ne kapiraju jeste ta da ljudima hrana nije nikakva tegoba, već uživanje.
Odabir, kupovina, priprema, a naročito izlivanje kakofonije ukusa
žvakanjem i gutanjem hrane za najveći deo populacije na Zapadu
predstavljaju zadovoljstvo i strast, a ne nezgodaciju ili gnjavažu. Tako
je, Sojlent je i zdrava, i hranljiva, i optimalna, i relativno jeftina,
i prosta, i jednostavna hrana i - baš u tome je i problem. Ishrana
Sojlentom nije življenje, već preživljavanje. Niko pri zdravoj pameti i
sa još malo života u preponama, dakle niko osim silicijumskih i
softverskih industrijalaca, takvu besramno dosadnu hranu ne želi.
I sad, pre nego što poput slabo obaveštenih holivudskih glumaca
pomislimo na gladnu decu u Africi, zastanimo. Jer Sojlent se naručuje i
kupuje preko interneta, a sva ta crnčad po Afrikama teško da klikće po
sajtovima sa kreditnom karticom u džepu. Naravno, ovaj bezukusni vodeni
šejk ima i svoju humanitarnu dimenziju u najavi, ali ona je bljutava
koliko i sama tekućina. U zadivljujućem izlivu neosetljivosti, jedan od
zagovornika "Sojlent revolucije", izvesni Džastin Tani, na Tviteru (a
gde bi drugde?) je poručio i sledeće "Dajmo siromašnima Žsoylent da bi
bili zdravi i produktivni. Ako vam trebaju bonovi za hranu, možda ste
nezdravi i treba da se bolje hranite.". Sve što ne valja sa Sojlentom,
uz ukus i samu zamisao, sadržano je u tih 140 karaktera. Kasta ljudi kao
što su Rajnhart, Tani i ostali inženjeri po raznim visokotehnološkim
brdima i dolinama koji stoje iza projekta "Sojlent" postala je toliko
neosetljivo udaljena od realnosti da štipa za oči. Problem je samo u
tome što nam od te kaste zavisi budućnost. Pritom zaboravljamo da
kreatori informaciono-tehnoloških inovacija iz Silicijumske doline
odavno više nisu simpatični "gikovi" sa duplo manjim brojem godina od
broja cipela što masturbiraju na "Ratove zvezda". U međuvremenu su
omatorili i obogatili se, čak i ako starmali Rajnhart još nije. Posredi
je hiperaktivno sterilna ekipa kojoj je prehrana zaista jedna neefikasna
i neoptimalna gnjavaža, ali i koja je u poziciji moći da kreira
tehno-budućnost kojoj se ne raduje niko osim njih samih. Jedna kohorta
bezličnih inženjera 2.0 koji više ne nose siva odela, već havajske
košulje i lanene pantalone, ali koja nas je svejedno slagala da
"optimalno" znači i "dobro (za sve)". Na nama je da ne poverujemo u tu
laž.
I nije ovo nikakav neoludistički ili romantičarski krik
tehnofobije koji seiri nad sveopštim otuđenjem modernog čoveka i
produžetkom njegove ruke u vidu kompjutera ili mobilnog telefona. Niti
nekakvo lokalističko glupiranje u duhu poziva na domaće slanine, proje,
pindžure i ajvare. Neka sedmogodišnji korpus tekstova ovog kolumniste
posvedoči da je dotični ustajao protiv svake reakcionarne njuejdž
svinjarije o nekakvom lažnom jedinstvu sa prirodom usmerenom protiv
nauke, napretka i tehnologije, a koja bi nas vraćala na drvo jer se
pogrešno pročitalo da smo sa drveta sišli. Uostalom, o ovome je i onako
sve već rekao Volter kada je prosvetiteljsko-drugarski poručio Rusou da
je sve to njegovo trabunjanje jako simpatično, ali da je on već bio
navikao da hoda na dve noge umesto na četiri, a ne mili mu se da se
odvikava. Dakle, ne, svaki prehrambeni napredak je za pohvalu, od GMO,
preko "veštačkog" mesa, sve do bureka u svemiru. Ovde se, naprosto, ne
radi o tome.
Dimenzija koja upadljivo nedostaje iz analize
novih tehnoloških gedžeta i njihovih nuspojava poput Sojlenta je stara
dobra klasna dimenzija. Još je Marks govorio o kapitalizmu kao o sistemu
koji stvara nove potrebe, što je grob koji sam sebi iskopava. Zato što
će radni ljudi vremenom ukapirati da imaju potrebe koje su sasvim
drugačije od onih koje im nameću bogati i moćni, pa će raspaliti po tom
sistemu i skrojiti ga po sopstvenim, a ne tuđim željama. Zbog toga je
opaska sa Tvitera o Sojlentu ravna izjavi "Neka jedu kolače" Marije
Antoanete, sa tom razlikom da je ova tviteraška zaista i bila izrečena, a
kraljičina nikada nije. Ona je odvratno antiutopijska ili orvelovska u
svom slepilu prema željama najvećeg broja čovečanstva i po definiciji je
rezervisana za povlašćenu manjinu. Vizija sveta prema merilima ove
ekipe je vizija bezukusnog i sterilnog sveta po ukusu čudaka koji ne
vole hranu i koji je pod čizmom terora optimalnog, efikasnog i zdravog.
Dok poenta jednakosti i slobode nije u optimizaciji i u efikasnosti, u
tome da svi jedemo jeftino, svedeno i dosadno. Već u tome da svi sebi
možemo da priuštimo šampanjac i tartufe.
Konačno, ono što
inženjerska logika "uzmi optimalne hranljive sastojke i smućkaj u
prašak" na svom fakultetu nije naučila je jednostavna činjenica prema
kojoj je (is)hrana i društveni čin i društveni ritual. Koji nas spaja
jedne sa drugima, bilo u divnoj raznovrsnosti gastronomskih kultura
dostupnoj sredstvima globalizacije, bilo u spavaćoj sobi nakon
restoranske večere uz sveće i vino. Svedeno, hrana jeste zbir hranljivih
hemijskih sastojaka i to niko ne dovodi u pitanje. Ali ne dovodimo onda
u pitanje i istu takvu činjenicu da je hrana, nimalo misteriozno ili
romantičarski, i mnogo više u kulturnom i socijalnom smislu. Čak i kada
sami sebi u mikrotalasnoj podgrevamo ostatke one "poručene" kineske
hrane od sinoć, mi komuniciramo sa kolektivnim iskustvom čovečanstva. I
zato se većina ljudi na spomen Sojlenta oseća nelagodno, gledala film
ili ne. A neka oni koji su kultni klasik nekako propustili ne zamere
zbog "spojlera" - u ovom filmu iz sedamdesetih je reč o prenaseljenoj,
zagađenoj i siromašnoj budućnosti 2022. godine u kojoj "Sojlent
korporacija" prodaje porcije hrane "Sojlent Grin" najbednijima. Ono što
kraj filma otkriva je krik Čarltona Hestona da se ova hrana spravlja od -
ljudi. Da u tehnoutopijskom društvu budućnosti siromašni jedu sami
sebe. Najnoviji Sojlent iz 2014. godine se na svom sajtu zavitlava sa
ovom referencom iz pop-kulture. Ali ništa tu nije smešno. Sveopšta
optimizacija i tehnokratizacija ljudskog socijalnog iskustva,
spravljanje jedne formule za sve, briše diverzitet i istinsku
kreativnost. Ako baš želimo, briše i slobodu, brišući zadovoljstvo. Ne
dajmo da hrana pojede ljude.
Aleksej Kišjuhas