FENOMEN 100-TOG MAJMUNA
Prica pocinje još davne 1952. godine na jednom japanskom otoku. Grupa
naucnika je vršila eksperiment na jednoj vrsti smedjih majmuna, koje su
navikli da uživaju u slatkom krompiru. Medjutim, svaki obrok uvek im je
bio pokvaren umakanjem svakog krompira u gorku smesu slicnu pesku.
Vecina majmuna jela je ceo krompir, zajedno s peskom. Nakon odredjenog
vremena mlada osamnaestomesecna majmunica otkrila je da u obližnjem
potoku krompir može oprati i uživati u jelu bez gorkog dodatka. Svoje
otkrice prenela je na majmunsku porodicu, kojoj je pripadala. U sledecih
šest godina znanje pranja krompira se širilo sa starih na mlade.
Krompir su prali samo oni mladi koje je naucila porodica. Ostali majmuni
su i dalje jeli gorku koru. I tada se dogodilo da su u jednom danu na
otoku svi majmuni poceli prati krompire. Svi su odjednom postali svesni
da mogu izbeci gorko jelo. Ono što je najviše zapanjilo naucnike jeste
to, da su i majmuni na susednim otocima poceli raditi isto, iako do tada
to umece nije bilo poznato. U jednom danu, svest svih pripadnika jedne
vrste proširila se do nove spoznaje. Ovaj fenomen evolucijskog skoka u
razvoju kolektivne svesti, Ken Keyes je nazvao „fenomen stotog majmuna“,
simbolicno objašnjavajuci da kriticna kolicina znanja medju
pripadnicima jedne vrste predstavlja „99 majmuna“, a kada se konacno
osvesti i „stoti majmun“ znanje se trenutno proširi medju svim
pripadnicima vrste, a bez ikakvog kontakta medju sobom. Od tada je
napravljeno mnoštvo slicnih eksperimenata sa vranama, miševima… Isto
vredi i za ljude. Osvešteni pojedinci medju ljudima, kada im se pridruži
onaj kljucni „stoti“, osvestice širenjem spoznaje kroz kolektivnu
podsvest i ostale. Ovaj primer je najozbiljniji dokaz o postojanju
kolektivne svesti, o mogucnosti prenošenja znanja, ili iskustva s jednog
pripadnika vrste na drugoga bez idirektne komunikacije ili cak
kontakta. Svi smo medjusobno povezani i svi delimo svojevrsnu kolektivnu
ljudsku svest. Efekt stotog majmuna dokazuje tu staru istinu da je sve
što možete napraviti kako bi promenili svet oko sebe – promeniti sebe, i
to na bolje, naravno. Tako da nije važno da ljudi doznaju da ciniš
dobro – važno je da to ciniš. Kada dovoljan broj ljudi napokon ucini
nešto, ili kada se ucini dovoljan broj puta bez obzira je li to molitva,
vegeterijanstvo, dobra dela ili bilo šta drugo, tada ce se dogadjati
posvuda i svima. Odjednom ce to biti jednostavno i uobicajeno.