Veganstvo kao ideologija
Ne mali broj ljudi na svetu i dan danas ispašta zbog strogih religijskih
učenja koja imaju koren u našoj prošlosti. Zbog toga se trudimo da se
borimo protiv rigidnih, nedemokratskih stavova i pratećih
diskriminacija, favorizujući slobodu izbora i međusobno poštovanje.
Međutim, u skorije vreme, nešto što je ranije bilo samo način ishrane za
određeni broj sledbenika postaje ekstremna ideologija dostojna bilo
koje religijske dogme. Ljudi su našli novu razliku između sebe. Ne radi
se o religiji, niti nacionalnosti, sada se radi o onome što je na vašem
tanjiru. Ako kojim slučajem jedete meso i u tome ne vidite neki problem,
postoje velike šanse da sve češće budete žrtva diskriminacije i
vređanja od strane zagovornika pojedinih „ispravnih“ načina ishrane.
Elem da počnemo.Strogo evolutivno gledano, čovek, Homo sapiens je
svaštojed. To je tako kako bi ljudska vrsta imala više šanse da opstane.
Mnogi sisari jedu meso, živo, neobrađeno, to čine i naši najbliži
srodnici šimpanze. Međutim, kada razmišljamo o ishrani naših predaka, sa
sigurnošću možemo da kažemo da pećinci meso nisu jeli onako kako ga mi
jedemo, pre svega nisu ga jeli svaki dan. Nekada se lovilo, a ljudi bi
danima bili bez mesa, na žitaricama, voću i povrću dok ne stigne dobra
lovina. Zbog toga možemo da kažemo da je ljudska vrsta predodređena da
jede mnogo manje mesa nego što je danas običaj u razvijenim zemljama.
Holesterol i bolesti kardio-vaskularnog sistema su velikim delom
posledica preterivanja u mesu. Neki ljudi umiru ranije nego što bi
morali zbog afiniteta prema mesu. Takođe, ćelije raka, kao uostalom i
sve druge ćelije u organizmu, brže rastu ako se jede meso. Da li to
znači da ono ne treba da se jede uopšte? Upravo to sugerišu pristalice
veganstva i vegetarijanstva. Vegani su izbacili čak i jaja i mlečne
proizvode kao štetne po njihovo zdravlje. Pritom se sve češće pozivaju
na naučne činjenice. Njihova glavna argumentacija je sledeća. Kažu
zdravije je, kažu zapravo, nećete biti bolesni. Vaš imuni sistem će biti
toliko dobar da nećete moći ni da se prehladite, a kamoli da dobijete
rak. Kažu i da će doći do produženja životnog veka, živećete duže
(zaboravljaju da je možda za pojedinca važno da što duže živi, ali iz
malo šire perspektive svakome postaje jasno kako bi izgledala planeta
Metuzalema u slučaju da je ovo tačno i kakve kobne posledice po planetu
bi to imalo; ovo stanovište dakle i kada bi bilo tačno uopšte ne bi bilo
ekološko).E sad da se vratimo na prvi argument. Kažu zdravije je i kažu
kako za to imaju naučne dokaze. Zdravije je, dobro, ali jako je bitno
u poređenju s čim? Istraživanje koje pretenduje da dokaže kako je
veganstvo zdravije od ishrane mesom mora da ima u vidu da postoje
mesojedi koji se hrane u restoranima brze hrane i oni koji jako vode
računa o tome šta jedu. Međutim, pojavila su se istraživanja u kojima se
navodno pokazuje kako su vegetarijanstvo i veganstvo mnogo zdraviji od
svake ishrane koja uključuje meso. Svake, dakle generalno. Ta
istraživanja sadrže velike metodološke greške. To što je biti vegan
zdravije od ishrane po restoranima brze hrane i nije neki neočekivani
nalaz. Problem je u tome što treba dokazati da su
veganski/vegetarijanski način bolji i od načina ishrane grupe ljudi koja
se hrani sa malo mesa i unosi istu količinu povrća i voća kao i
vegani/vegetarijanci. Kej i saradnici sa Univerziteta u Oksfordu u
pregledu literature zaključuju da nema razlika u frekvenciji javljanja
različitih bolesti između grupe vegana/vegetarijanaca i grupe koja jede
meso, ali pazi na način ishrane. Još važnije, autori navode da
istraživanja za sada ne pokazuju da postoje razlike u oboljevanju od
raka između vegetarijanaca i nevegetarijanaca. To znači da grupa koja
jede meso i vodi računa o ishrani ništa češće od veganske i
vegetarijanske grupe ne oboljeva od određenih bolesti, pa ni od kancera.
U drugom radu, Ela Hedad i saradnici zaključuju da gledano kroz prizmu
biohemije nema dokaza da je imuni sistem vegana bolji, niti da je gori,
od imunog sistema nevegana.Neke pristalice ovih načina ishrane razumeju
da nauka ne daje preporuke ni za jedan ni za drugi način ishrane već da
se radi o njihovom ličnom izboru. Ali sve veći broj sledbenika uprkos
ovakvim i mnogim drugim dokazima i dalje smatra da „postoje naučni
dokazi da je vegetarijanstvo/veganstvo bolje i zdravije od ishrane
mesom“. Osim što imaju ovakva uverenja imaju i specifična etička
uverenja što ukazuje na sistem uverenja-ideologiju. To je posebna vrsta
vegana kojih ima sve više i koje karakteriše da su skloni konformizmu
uverenjima njihove veganske zajednice i relativnoj neosetljivosti na
kritičko mišljenje uz etiketiranje svake kritike kao propagande
„nevernika“. Takođe, budući da se ne obaziru na argumentaciju i
činjenice koje pokazuju suprotno od onog u šta veruju možemo da
zaključimo da se radi o rigidnom, dogmatičkom uverenju koje nema mnogo
veze sa realnošću već pre sa nekim drugim uverenjima i vrednostima.
Kojim? Pošto smo prvi argument odbacili kao potpuno iracionalan sada
dolazimo do njihovog drugog argumenta – kažu pogrešno je ubijati
životinje. U tom grmu leži zec. Kažu, ako ne bi voleli da neko Vas
pojede zašto onda Vi nekoga jedete? Dakle, stvar je u etici. Treba li da
proširimo etička pravila na sva živa bića? Ili, možemo i da ograničimo
etiku na moralno postupanje prema ljudima? Vegani na primer etično
ponašanje ograničavaju na postupanje prema životinjama i ljudima. Sa
druge strane, neki ljudi misle da i ubistvo čoveka može biti etično, kao
na primer u slučaju eutanazije.Etičke koncepcije su različite i logično
je da ljudi izaberu onu koja je od najveće koristi, a najmanje štete
ljudskoj vrsti. Imajući u vidu nutritivnu vrednost mesa i činjenicu da
je evolucija mislila da je bolje da budemo svaštojedi mogli bi da
formulišemo sledeće pravilo: nemoj da pojedeš drugog ČOVEKA ako ne želiš
da on pojede tebe (naši preci su se odavno toga dosetili). Jedenje mesa
nije čovekov hir, proteini nam trebaju, a oni se mnogo lakše apsorbuju
iz mesa nego iz biljaka koje ih sadrže. Meso nam je dostupno i zimi, a
mnoge vrste povrća i voća nisu (ili jesu po visokim cenama). Zašto se
onda ljudi odlučuju da postanu vegani ili vegetarijanci? Uzroci su
psihičke prirode. Postoje različite hipoteze koje se mogu primeniti na
različite tipove vegana. Prva je da usled poistovećivanja životinja i
ljudi dolazi do ekstremnog saosećanja prema životinjama. Javlja se
osećanje krivice, a ne postoji mogućnost da se ono potisne, pa osoba
biva preplavljena anksioznošću. Da bi to izbegla osoba razvija reakciju
izbegavanja mesa, a to racionalizuje čuvenom Kalimerovom frazom „nije
fer“. Drugo moguće objašnjenje je u tome što veganstvo obećava duži
život kao što religije obećavaju večni život. Strah od smrti i
neizvesnosti ponovo pokreću dogmu. Ove hipoteze osim kroz studije
sličaja treba da budu podvrgnute kvantitativnim istraživanjima. Mogu da
se složim da ljudi danas previše jedu meso što je u interesu industrije
mesa, ali ne i zdravlja čoveka. Rešenje može da bude propagiranju
umerenosti i u smanjivanju potrošnje. Takođe, životinje se gaje u
surovim uslovima samo da bi na kraju bile na našim trpezama. To ne mora
da bude tako, možemo da zahtevati bolje uslove ne samo zbog njih već i
zbog nas jer bi te životinje bile zdravije, ali to će voditi
poskupljenju mesa dok se sa druge strane treba pre svega izboriti za
bolje uslove života za više od polovine ukupne populacije ljudi. Istina
je i da se životinje surovo ubijaju, klanjem i sličnim metodama. I to
može da se reši drugačije, npr. mogu da se uspavljuju mada i to može da
utiče na cenu mesa. Čak i da bude tako, to pristalicama nove dogme ne bi
bilo dovoljno, oni bi da ne jedemo meso pa to ti je. Budući da nije
štetno po ljude da su vegani/vegetarijanci ako uzimaju odgovarajuće
veštačke suplemente u ishrani nemam ništa protiv da obavešteni,
uračunljivi, odrasli ljudi sami odluče o tome šta će da jedu jer radi se
slobodi izbora. Imam samo nešto protiv diskriminacije i zloupotrebe
nauke. Ali da se vratimo na etiku, prateći ovu logiku, mislite li da
jadne biljke vole kad ih neko jede? Voleti i ne voleti… Kao da to može
biti ičija sem ljudska vrlina. U pozadini se krije grozna dehumanizacija
čoveka. Radi se o smeni humanih sa animalnim vrednostima na kojima
počiva ova nova ideologija. Kako čovek može biti isto što i životinja u
etičkom smislu? I zašto onda odvojiti biljke i neorganski svet i njih
iskorišćavati bez etičke dileme? Verovatno se radi se o tome da je mnogo
lakše projektovati osećanja, misli, pa i vrline u životinje nego u
biljke. Ne treba generalizovati, ali neki strastveni zagovornici ove
dogme i ne kriju da vole više životinje od ljudi i nastoje da izmene
društvo upravo u tom smeru. Takve vegane možete da prepoznate po tome
što su po pravilu nezainteresovani za probleme sa kojima se susreću
ljudi, ratove i zločine nad ljudima, narušavanje ljudskih prava dok su
im usta puna životinjskih prava. Toliko. Želela da kažem da za sve veći
broj ljudi veganstvo/vegetarijanstvo nije samo način ishrane već
ideologija sa čvrstim obeležjem dogme. Upozoreni ste. Populacija koja
jede meso se demonizuje svakim danom sve više i više. Ja osećam potrebu
da glasom razuma zaštitim moju vrstu.
Ana Jevtic